Historia

Knut-Göran (KG) Knutsson grundade år 1946 ingenjörsfirman KG Knutsson AB som blev basen för företagsgruppen KGK. Redan från barnsben hade KG bensin i blodet då hans far importerade olja och bensin och grundade svensk-engelska Mineralaktiebolaget AB, företaget som sedermera blev Svenska Shell. KGK:s inriktning var inledningsvis franska och tyska agenturer för komponenter till cykelindustrin och mopedtillverkare. Programmet omfattade bland annat cykelväxlar, cykelbelysning, hastighetsmätare och tvåtaktsmotorer.I samarbete med KS (Kolbenschmidt) och Heinkel bedrev KGK en tvåtaktsmotorkonstruktion och utvecklingsverksamhet som lade grunden till svensk tvåtaktsindustri för mopeder, bilar och utombordsmotorer. Bland annat lanserades mopedmotorn och samtliga utombordsmotorer till Nymansbolagen i Uppsala, liksom SAABs trecylindriga tvåtaktsmotorer. I början på 1950-talet övertog KGK agenturerna för de tyska fordonsindustrijättarna Hella, VDO och ZF, vilket blev grunden för företagets utveckling inom fordonssektorn där KGK huvudsakligen är verksamt i dag. Företaget var tidigt ute i samband med omrustningsaktioner som till exempel högertrafikomläggningen 1967, då samtliga assymetriska fordonsljus behövde bytas ut. På så sätt tog KGK och Hella merparten av marknaden. Lika snabbt agerade KGK när färdskrivaromläggningen kom, vilket resulterade i att alla nyttofordon utrustades med nya färdskrivare från Kienzle. KGK är fortfarande ett familjeföretag där KG:s son Håkan Knutsson är VD sedan 1976.

 

Några milstolpar, KGK

  • 50-talet KGK utvecklar sumloggen i mitten av 50-talet, en fartmätare för fritidsbåtar som senare lanserades i VDO:s regi. Sumloggens försäljningsframgångar varar i över trettio år.
  • 1977 Webasto introduceras genom KGK:s försorg på den svenska marknaden.
  • 1977 KGK blir först i branschen med ett on-line affärssystem från Industrimatematik.
  • 1980 KGK etablerar sig i Sollentuna med huvudkontor, logistik och verkstäder i egna lokaler om totalt 20.000 kvadratmeter.
  • 1982 KGK tar över generalagenturen för motorcyklar utombordsmotorer och fyrhjulingar från Suzuki. Några år senare övertas även Arctic Cat snöskotrar.
  • 1980 och framåt etableras produktprogram bestående av en rad varumärken som t.ex Kamasa Tools, DEFA, NGK, Dräger, Knutsson Bilstereo (numera ersatt av Blaupunkt och Clarion) samt Calix.
  • 1992 KGK etableras i Finland genom övertagandet av OY Kaha. Kort därefter startas även verksamheter i Estland, Lettland och Litauen.
  • 90-talet KGK övertar Semel OY. Semel utvecklar och levererar mobila affärssystemslösningar, med huvudvikt på taxinäringen och deras kunder.
  • 1996 KGK övertar företaget Malmö Autotillbehör AB och kompletterar därmed KGK:s produktsortiment med reservdelar för fordonsbranschen. (Ingår numera i KG Knutsson AB.)
  • 90-talet Autoexperten-konceptet introduceras. Autoexperten är ett butiks- och verkstadskoncept med lokalgrossister i hela landet.
  • 2001 KGK övertar ZF:s dotterbolag i Norge.
  • 2009 Ett nytt logistikcenter på 33.000 kvadratmeter uppförs i Enköping. Stora delar av logistikcentret är automatiserat.

KGK Motor AB:s utveckling

  • 1982 KGK Suzuki AB tar över agenturen för Suzuki motorcyklar, ATV & båtmotorer i Sverige.
  • 1990 KGK Suzuki AB tar över agenturen för Arctic Cat snöskoter och ATV i Sverige.
  • 2008 KGK Suzuki AB byter namn till KGK Motor AB.

Men AE 2-hjul

  • 1982 KGK Suzuki AB övertar agenturen för Suzuki motorcyklar och cross.
  • 2011 KGK Motor AB övertar agenturen för GasGas enduro och trial motorcyklar.
  • 2012 KGK Motor AB övertar agenturen för Quadro.
  • 2013 KGK Motor AB övertar agenturen för MV Agusta.

AE Marin

  • 2002 KGK Suzuki AB startar affärsenheten Marin.
  • 2004 KGK Suzuki AB övertar agenturen för Capelli Boats.
  • 2007 KGK Suzuki AB övertar agenturen för AMT Boats.

AE Terräng

  • 2009 KGK Motor AB startar affärsenheten Terräng
  • 2014 KGK Motor AB övertar agenturen Hisun, ATV samt UTV.
  • 2016 KGK Motor AB övertar agenturen Access Motors och ATV.